Varje företag bör ha en PR-strategi. Ett av de vanligaste och viktigaste koncepten i en PR-strategi är att släppa pressreleaser då och då. Genom att göra det ökar företaget exponeringen i media och har chansen att få gratis publicitet. Det förutsätter att informationen som du delar med dig av är läsvärd. Så här gör du för att skriva bättre pressreleaser:
Skriv en träffsäker rubrik
Det första som en journalist ser i mängden av pressmeddelanden är de rubriker som förmår väcka nyfikenhet. Fundera på vad budskapet i pressreleasen är och försök konkretisera det i rubriken. Skriv gärna en spännande rubrik men glöm inte att den måste vara faktamässigt korrekt också!
Det viktigaste först
Det viktigaste budskapet ska alltid komma först. Journalister har ont om tid och tappar snart intresset om huvudpoängen inte är bland de första raderna. Ett citat tidigt i texten från en viktig person i företaget, t.ex. VD, kan göra det hela mer läsvärt. När du levererat huvudbudskapet kan du fylla på med några paragrafer med underlag och bakgrundsuppgifter.
Tänk på nyhetsvärdet
En pressrelease kan visst fungera som reklam men det ska inte kännas så. Skriv på ett sätt som är informativt. Dela med dig av marknadstrender, statistiskt underlag och andra bevis. Journalister älskar texter som ”skriver sig själva”. Sist men inte minst får du inte glömma att ha med dina kontaktuppgifter så att journalisterna kan be om mer information ifall det behövs.